E-mail link  
FORSIDE
OM SKOLEN
UDDANNELSER
EFTERUDDANNELSER
INTRANET
ForsidenSkolenNyheder / Det sker på skolenHvor kommer modstanden fra

Indstillet til årets DEP-opgave

 

Underviser på SOSU-Esbjerg Lisbeth Danielsen er i forbindelse med sin diplomuddannelse blevet indstillet til prisen for årets bedste erhvervspædagogiske afgangsprojekt af UC Syd.  Opgaven med titlen ” Forståelse af formålet med deltagelse i livslang læring” beskæftiger sig med den modstand som mange undervisere møder fra kursister inden for social- og sundhedsområdet.

 

”Det hele springer ud af min egen oplevelse af, at kunne stå som underviser og have alting forberedt til mindste detalje og alligevel ende med en følelse af, at det ikke var godt nok”, fortæller Lisbeth Danielsen.

 

Det hun blandt andet har fundet frem til er, at de svære oplevelser i klasselokalet tit kan spores tilbage til en modstand og en manglende forståelse fra kursisterne i forhold til, hvorfor de overhovedet er på efteruddannelse.

 

”Der er mange forklaringer på den her modstand. Dels er vores målgruppe nok ikke så vandt til at tænke uddannelse som noget der foregår fortløbende. Derfor kan det føles som et tilbageskridt igen at sidde på skolebænken. Men mange ved faktisk også meget lidt om grunden til at de er blevet sendt på efteruddannelse. De spørger måske sig selv -  er det fordi jeg er en af de gode eller en af de dårlige, at jeg skal have et kompetenceløft?  Denne ikke-italesatte usikkerhed omkring deres ansættelsesforhold, bærer de ind på skolen i form af modstand og en forsvarsposition”, forklarer hun.

 

I sin opgave peger Lisbeth Danielsen på nogle ting, man som skole kan gøre for at ændre på dette.

 

”Vi skal blive bedre til at få kursisterne til at forstå, at de bringer en masse værdifulde erfaringer med sig. I den forbindelse har jeg i opgaven brugt Bjarne Wahlgrens teori i forhold til realkompetence. Man skal lade kursisterne starte med at bringe det de kan på banen og skabe en følelse af, at det er her vi er nu – det her har vi styr på. Derfra kan man så spørge, hvad er det der udfordrer os, når vi skal videre. Vi skal væk fra at det bliver sådan en afmagtsfortælling, ” påpeger Lisbeth Danielsen.

 

På Social- og Sundhedsskolen Esbjerg glæder man sig over nomineringen.

 

”Mange af skolens lærer er i gang eller har afsluttet erhvervspædagogiskdiplomuddannelsen med meget flotte resultater. Nu har skolen også en lærer der er nomineret til årets afgangsprojekt, hvilket vi er meget stolte af. Vi ønsker alle på skolen Lisbeth held og lykke,” siger uddannelseschef Helle Holm.

 

Det er forlaget Praxis og de professionshøjskoler, der udbyder Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, der årligt kårer årets DEP-opgave. Om Lisbeth Danielsen også vinder prisen bliver afgjort til marts 2017.

 

 
Webdesign by: kirk-holm.dk Copyright