En væsentlig del af skolens PLF-projekt har været den formelle kompetenceudvikling. Bl.a. har 35 lærere gennemført et valgmodul på den erhvervspædagogiske diplomuddannelse (PD): ”Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser”.
PD-modulet er gennemført sideløbende – og i et samspil – med projektets gennemførelse. Der har været etableret 2 PD-hold, der udelukkende har bestået af skolens lærere, så undervisningen har kunne tage udgangspunkt i skolens aktuelle pædagogiske praksis, og samtidig har kunne kobles til PLF-projektet. Undervisningen har været tilrettelagt som 7 hele dage afviklet på skolen.
Indholdet i PD-modulet har på denne måde suppleret og forstærket lærernes arbejde med projektets didaktiske temaer.
Du kan se/læse mere nedenfor.
PLF-projektet og PD-forløbet
I løbet af PLF-projektperioden har 35 af skolens lærere – fordelt på 2 hold – gennemført valgmodulet ”Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser” i den erhvervspædagogiske diplomuddannelse (PD).
Undervisningen på PD-holdene har været organiseret sådan, at tematikkerne på PD har relateret sig til de didaktiske temaer, der er arbejdet med i PLF-projektet.
De 7 tematikker, der er arbejdet med i PD-valgmodulet ”Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser”:
- Det særlige ved erhvervspædagogikken, helhedsorientering og praksisnær undervisning
- Rammer og muligheder i erhvervsuddannelserne og det særlige ved SOSU-uddannelserne, læreprocesser, læringstyper og vidensformer
- Erhvervskundskab, transfer og forberedelse af feltarbejde i praktikinstitutioner
- Opsamling på feltarbejde, kriterier for god undervisning og forskning i erhvervsuddannelser og SOSU
- Klasse/læringsledelse, motivation og kompetenceudvikling af SOSU-lærere
- Differentiering, feedback og caseopgaven
- Fagidentitet, faglig stolthed og dannelse i SOSU – caseopgave, eksamen, vejledning
PD-kompetenceudviklingen som en del af projektet
- Video med Torben Størner, EPUC: https://youtu.be/Jag0FHFyOQc