Styrkede sprogkompetencer

Formålet med projektet ”Styrkede sprogkompetencer” er overordnet at sikre faglærte SSH-kompetencer i Region Syddanmark.

Projektet tager udgangspunkt i, at elevsammensætningen ændrer sig i disse år, hvor andelen af flersprogede elever øges. Gennem udvikling og afprøvning af indsatser, der er målrettet flersprogede elever med dansksproglige udfordringer, vil de fire SOSU-skoler i samarbejde med relevante kommuner styrke elevernes kompetencer, faglighed og motivation til at gennemføre uddannelsen og forblive i branchen.

Der vil blive arbejdet med følgende fire overordnede indsatser i projektet: Pædagogisk og didaktisk kompetenceløft af undervisere ift. undervisning af flersprogede elever, digitale elementer til styrkelse af elevernes fagsproget, sprogmentorordning og styrkelse af sammenhæng mellem skole og praksis. Projektet løber fra januar 2023 til december 2025.

Læs artikel Regionssamarbejde om at styrke flersprogede SOSU-elevers danskkundskaber

Læs mere om projektet på hjemmesiden https://styrkedesprogkompetencer.dk/